Η μουσική είναι ένα ιδιαίτερα σημαντικό κομμάτι της λειτουργίας μιας επιχείρησης, αφού φτιάχνει τη διάθεση, τόσο στους πελάτες, όσο και στο προσωπικό. Δεν υπάρχει εργαζόμενος ή επισκέπτης που να περνάει καλά σε ένα βουβό χώρο ενός καταστήματος.
Μελέτες δείχνουν όμως ότι εκτός από τη διάθεση, η βελτίωση των πωλήσεων μπορεί να μετρηθεί και στην πράξη, με αύξηση του χρόνου παραμονής των πελατών και ουσιαστική αύξηση του τζίρου. Κανείς δεν θέλει βιαστικούς πελάτες που δεν περνάνε καλά στον επαγγελματικό χώρο, αντίθετα όλοι προτιμούν ανέμελους πελάτες, χαρούμενους και έτοιμους να αγοράσουν.
Η σημασία της μουσικής στο marketing, όπως διαπιστώθηκε από τη δεκαετία του 80 (Donovan and Rossiter, 1982) επιβεβαιώθηκε με πολλαπλές μελέτες μέχρι τις μέρες μας (The psychological functions of music listening, Thomas Schäfer et al, 2013 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3741536/)
Οι μελέτες λοιπόν δείχνουν ότι το είδος της μουσικής έχει σημασία. Ο ρυθμός, η ένταση του ήχου επίσης είναι σημαντικές παράμετροι, ανάλογα με την επιχείρηση. Ο επαγγελματίας χρειάζεται σχετικά γρήγορη μουσική σε χώρους όπου γίνεται άμεση κατανάλωση καθημερινών προϊόντων (λ.χ. καφετέρια), χαλαρή μουσική σε χώρους όπου πρέπει ο πελάτης πρέπει να λάβει μια σοβαρή απόφαση (λ.χ. σε ένα κτηματομεσιτικό γραφείο), ενώ ανέμελη μουσική σε καταστήματα που επιθυμούν να κρατήσουν περισσότερο τον πελάτη (λ.χ. σε σούπερ μάρκετ).
Ειδικές μελέτες, όπως οι παρακάτω, έχουν συγκεκριμενοποιήσει τη χρήση της μουσικής στο σύγχρονο επαγγελματικό χώρο και μας έχουν βοηθήσει να εξάγουμε χρήσιμα συμπεράσματα:
- The Effects of Background Music on Consumer Responses in a High-end Supermarket – https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09593960701631532
- Music motivates impulse buyers, not thoughtful shoppers – https://www.apa.org/monitor/nov05/music.aspx
- Play That One Again: the Effect of Music Tempo on Consumer Behaviour in a Restaurant – https://acrwebsite.org/volumes/11116/volumes/e04/E-04
- THE IMPACT OF BACKGROUND MUSIC ON THEDURATION OF CONSUMER STAY AT STORES:AN EMPIRICAL STUDY IN MALAYSIA – https://www.ijbs.unimas.my/repository/pdf/Vol16-no2-paper6.pdf
- The Effect of Music on the Human Stress Response – https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0070156
- Effects of songs with prosocial lyrics on tipping behavior in a restaurant – https://www.communicationcache.com/uploads/1/0/8/8/10887248/effects_of_songs_with_prosocial_lyrics_on_tipping_behavior_in_a_restaurant.pdf
- Influence of Pop Music on female Consumer behaviour while shopping at apparel stores in Dublin – https://esource.dbs.ie/bitstream/handle/10788/3229/msc_bhargavan_s_2016.pdf
Αυτά που σίγουρα δεν βοηθούν είναι η μουσική που δεν ταιριάζει με το χώρο, οι συνεχείς διακοπές για διαφημίσεις και παρεμβάσεις, ο πολύ δυνατός ήχος, η μεταβαλλόμενη ένταση, η μουσική που μπορεί να αρέσει στο προσωπικό αλλά είναι ιδιαίτερη (ποιός πελάτης σας θα ευχαριστηθεί άραγε τη μουσική death metal όταν πίνει το καφεδάκι του…).
Συμπερασματικά εκτός από την ένταση και το ρυθμό της μουσικής, προσοχή πρέπει να δίνεται και στο είδος, ώστε να ταιριάζει με το κοινό που θέλει να προσεγγίσει η επιχείρηση. Η μουσική pop ταιριάζει σε νεότερο κοινό, η lounge και η κλασσική σε μεγαλύτερες ηλικίες, η rock σε προϊόντα που πρέπει να εμφυσήσουν την αίσθηση ελευθερίας ανεξάρτητα της ηλικίας του πελάτη.
Προσοχή, δεν κρίνουμε τη μουσική, όμως δεν είναι όλα τα είδη μουσικής κατάλληλα για επαγγελματικούς χώρους. Η κατάλληλη μουσική μπορεί να επηρεάσει την αίσθηση του χρόνου στους πελάτες σας και να βελτιώσει την εικόνα της επιχείρησής σας, όπως αντίστροφα και η λάθος επιλεγμένη μουσική μπορεί να διώξει τους επισκέπτες σας νωρίτερα, να τους πανικοβάλει ή να τους δημιουργήσει αρνητική εικόνα.
Για αυτό θα πρέπει να γίνει κοινή συνείδηση ότι η μουσική που ακούμε για να “έρθουμε στο κέφι” δεν έχει την παραμικρή σχέση με τη μουσική που χρειαζόμαστε σε έναν επαγγελματικό χώρο. Οι προσωπικές μας εκτιμήσεις και η playlist που φτιάξαμε για το ταξίδι με το αυτοκίνητο ή για τα γενέθλια του φίλου μας, μπορεί να περιέχουν καταπληκτική μουσική. Το πιθανότερο όμως είναι ότι αυτή η μουσική δεν ταιριάζει στην επιχείρησή μας!
Η μουσική στο υπόβαθρο (background music) πρέπει να είναι ρυθμισμένη, ώστε να επιδρά στους πελάτες σας θετικά δίχως να γίνεται έντονη, φορτική και κυρίως χωρίς να τους αποσπά την προσοχή από τον ουσιαστικό στόχο, που είναι το προϊόν ή οι υπηρεσίες σας! Όσο κι αν σας φαίνεται περίεργο, δεν θέλετε με τίποτα, λίγο πριν αποφασίσει ο πελάτης σας να επιλέξει την εταιρεία σας για ένα προϊόν, να αρχίσει να τραγουδά στίχους γνωστού λαϊκού τραγουδιού και να αποσπαστεί η προσοχή του. Αυτό θα σας κοστίσει σε χρόνο, αλλά κυρίως σε χρήμα.
Η σωστή προετοιμασία της μουσικής κάλυψης μιας επιχείρησης ξεκινάει με την κατάλληλη βελτίωση του ήχου, ειδικά ώστε να ακούγεται σωστά σε μεγάλους χώρους, και περιέχει χαρακτηριστικά όπως η ομοιόμορφη ένταση σε όλη τη διάρκεια της αναπαραγωγής και η εξειδικευμένη επιλογή μουσικών κομματιών για το χρόνο παραμονής των επισκεπτών στο χώρο σας. Είναι φυσικό, τα παραπάνω να μην συνοδεύουν απαραίτητα τη συνήθη εμπορική μουσική, η οποία είναι φτιαγμένη για εντελώς διαφορετική χρήση.
Ο επαγγελματίας συνεπώς πρέπει να εμπιστευτεί τη μουσική υπόκρουση της επιχείρησής του στους ειδικούς, μειώνοντας ταυτόχρονα το κόστος και τους νομικούς του κινδύνους. Ευτυχώς, στην αγορά υπάρχουν λύσεις, όπως το Wav.gr, το οποίο προσφέρει δεκάδες μουσικά κανάλια, με ανεξάρτητη μουσική και χωρίς την υποχρέωση καταβολής δικαιωμάτων σε εισπρακτικούς οργανισμούς.
Με πολύ απλά βήματα, οι επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν την κατάλληλη μουσική στο πελατειακό τους κοινό και να βελτιώσουν την εικόνα τους, κάτι που η επιστημονική έρευνα και το σύγχρονο marketing το επιβάλλουν.